گردشگری مذهبی و عوامل مؤثر بر آن مطالعه موردی ایران
انتشار: آبان 22، 1399
بروزرسانی: 17 آذر 1404

گردشگری مذهبی و عوامل مؤثر بر آن مطالعه موردی ایران

گردشگری مذهبی و عوامل مؤثر بر آن مطالعه موردی ایران

مردم جهان چهارم برای گردشگری قومی و گردشگری ماجراجویانه به عنوان یک جاذبه می باشند که در صورتیکه هنرهای دستی و فرهنگ آنها به طور فزاینده منتشر گردد محیط های طبیعی که آنها در آن زندگی می کنند در معرض خطر قرار می گیرد. این نوع گردشگری که نقطه مقابل گردشگری نرم و جایگزین می باشد برای توصیف و بیان توسعه ی بدون برنامه و زیاد گردشگری و با هدف توجه به مسائل اقتصادی و عدم توجه به اثرات اجتماعی ، فرهنگی و زیست محیطی مورد استفاده قرار می گیرد. رویدادهای گوناگونی که امروزه مضمون مذهبی بیشتری دارند در بسیاری از محیط ها و مذاهب پرورش پیدا می کنند که تعداد زیادی از گردشگران رااز نواحی دور و نزدیک به خود جذب می کنند. اخیرا تعداد زیادی از این جشنواره ها در کشورهای مدیترانه به منظور پیشرفت گردشگری این کشورها مورد استفاده قرار گرفته اند. این نوع گردشگری به واسطه محیط خاصی که دارد از دیگر انواع گردشگری تمییز داده می شود و همچنین به گردشگری کشاورزی که نیز مشهور می باشد در واقع این نوع گردشگری بخشی از کل گردشگری و محل همپوشانی گردشگری محیطی و گردشگری فرهنگی است. گردشگری مزرعه ای مکانی که گردشگران در آن اقامت می کنند و زمانیکه در کارهای کشاورزی و دامپروری شرکت می کنند را شامل می شود.

  • با توجه به حضور مشاهیری همچون سعدی، حافظ، مولانا و… در قرون مختلف و سبک های مختلف ادبی و هنری پتانسیل بالایی در حوزه ی گردشگری متاورس وجود دارد.
  • بهره گیری از تعاونی ها باعث کاهش هزینه ها در بازار، افزایش کارایی، بهبود کیفیت محصولات و افزایش پایداری در مقاصد گردشگری می شود.
  • بوم گردی ممکن است به عنوان حرکت افراد از محل زندگی عادی خود به مناطق روستایی برای حداقل مدت بیست و چهار ساعت تا حداکثر شش ماه فقط با هدف اوقات فراغت و تفریح تعریف شود.
  • از همان ثانیه اول ، کاربران به موبایل و رایانه خود مراجعه می کنند تا در مورد “محل اقامت” ، “کارهایی که باید انجام دهند” ، “قیمت پرواز” و بسیاری از سوالات خود را جستجو کنند.
  • بر اساس کدهای اصلی و فرعی شناسایی شده و تحلیل کدها به سؤالات پژوهش پاسخ داده شد که در بخش یافته های پژوهش، پاسخ سؤالات آمده است.
  • از مهمترین اهداف شرکت های گردشگری کسب رضایت مسافران است که می تواند سرمایه بزرگی برای شرکت باشد.

علاوه بر این ها، با استفاده از ردیاب گردشگری، هرگاه مسافران مسیر را گم کنند، می توانند موقعیت خود را روی نقشه مشاهده نموده و مجدد به مسیر درست بازگردند. سفر از شهر تهران تا مشهد با قطار حدودا ۱۱ ساعت طول می کشد و با اتوبوس ازنظر زمانی تقریبا برابر است، اما سفر با قطار می تواند به مراتب آسان تر از سفر با قطار باشد. دلیل این کار مشخص است، زیرا قطار از امکانات رفاهی بسیار بیشتری نسبت به اتوبوس و حتی هواپیما دارد.

مشکلات راهنمایان و مترجمان زبان عربی در گردشگری سلامت

به دنبال آن توسعة پایدار گردشگری و گردشگری پایدار کلیدی ترین کلمات در پژوهش های حوزة گردشگری شدند و ارزیابی پایداری گردشگری در در تحقیقات مختلف در کانون توجه قرار گرفت (لو و نپال[14]، 2009). فوچس و هوپکن[15] در پژوهش خود در سال 2005 مشاهده کردند که استفاده از اطلاعات برای تصمیم گیری بسیار ضعیف بوده است و توان درونی فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگری در حمایت از تصمیم گیری مدیریتی تا حد زیادی ناشناخته و بهره برداری نشده است. درحالی که امروزه گردشگری پایدار، مبنای اصلی در توسعة گردشگری شناخته می شود، اما اثرات منفی گردشگری در مقیاس های بزرگ تر همچنان ادامه می یابد و نیاز به راه حل های واقعی و عملی احساس می شود. باوجود اطلاعات فراوان در زمینة گردشگری پایدار، درک درستی از این پایداری وجود ندارد و در حوزة عملی فعالیت های کمی مشاهده می شود. همچنین دانش و اطلاعات مربوط به این موضوع به صورت مؤثر و کارآمد گسترش نیافته است و این مستلزم توجه بیشتر برنامه ریزان و مدیران گردشگری است (روهانن[16]، 2008).

روانشناسی گردشگری در عمل

رباتیک و هوش مصنوعی برای خودکارسازی فرآیندهایی نظیر حمل\u200f ونقل مسافران و خودکارسازی وظایف کارکنان هتل \u200fها و اماکن تاریخی، کمبود افراد متخصص با تسلط بر زبان خارجی و ضعف در کیفیت ارائه خدمات و کمبود مراکز رفاهی و کاستی\u200f های حمل\u200f ونقل را حل می\u200f نماید. ذخیره \u200fسازی اطلاعات و تحلیل آن\u200fها که با استفاده از اینترنت اشیاء، کلان \u200fداده، هوش مصنوعی و رسانه \u200fهای اجتماعی امکان \u200fپذیر است، پایگاه اطلاعاتی مرجع و یکپارچگی در اطلاعات را سبب می \u200fشود. اين صادرات نامريی بخصوص برای کشورهايی که چشمگيری نداشته باشند ،غنيمتی با ارزش به شمار می رود.

پس از بدترین زمستان سال 2013 ، وقتی روزانه 500 پرواز در ایالات متحده لغو می شد، در مارس 2014 هتل های زنجیره ای Red Roof Inn یک کمپین مبتنی بر رویداد را به وجود آورند. قیمت گذاری پویا، مستلزم ایجاد مدیریت کارآمد عملکردی بر اساس درک مشتری و اطلاعات مربوط به بازار است. مثلا می توانید به کاربر این پیشنهاد را بدهید که با عضویت در پکیج vip می تواند کلی پیشنهادات و تخفیف های ویژه از هتل و یا پرواز بگیرد و همین امر به پیوند محکم تر بین برندها و مشتری ها منجر خواهد شد. شاید این موضوع لغو شدن و یا تاخیر سفر برای کسی که قصد سفر تفریحی دارد موضوع مهمی نباشد، ولی برای کسی که یک جلسه مهم کاری دارد، ممکن است او را دچار دردسرهای بزرگی کند و پیامدهای خیلی جدی برای کسب و کارش داشته باشد. مثلا می توانید این دستیار یا ربات هوشمند را به گونه ای طراحی کنید که با تایپ کردن گزینه ای مثل “/ hipmunk  و اینکه من باید در 5 نوامبر از لندن به نیویورک بروم” در Slack، می توانید به روزترین گزینه\u200eهای پرواز از جمله قیمت ها و … را دریافت کنید. راه اندازی تورهای گردشگری به مناطق روستایی اگر به درستی مدیریت شوند، به مرور تاثیر بسیار زیادی بر راه یافتن توریست به بخش های کشاورزی و مناطق روستایی را خواهند داشت.